Å bruke tid med Gud

Jeg har vært kristen hele mitt liv og har også tvilt overraskende lite. Jeg stoler veldig på Gud og det som Bibelen sier om Han, og om meg. Men en ting har alltid vært like vanskelig å “få til”. Nemlig det å bruke tid med Gud. Jeg har alltid hørt at det er så viktig og bra- jeg skjønner jo det også på et vis! Jeg skulle bare ønske jeg ikke syntes det var så innmari kjedelig. For et par år siden begynte en prosess som varer til den dag i dag hvor jeg har fått oppleve hva tid med Gud kan, og er ment til, å være. Jeg har opplevd en relasjon med ekte liv i- med Gud!

Jeg husker at i tiden før denne prosessen startet googlet jeg flere ganger hvordan jeg kunne bruke tid med Gud, haha! Så for alle dere som sitter og googler i håp om å finne noe nytt som kan få deg til å endelig forstå og ta del i det der personlige forholdet til Gud som alle snakker om – look no further!

Jeg har gjennom disse årene funnet flere forskjellige måter å bruke tid med Gud på, og alle har lært meg noe om Gud og om meg gjennom Hans øyne. Så her følger en liten liste av de forskjellige måtene jeg har brukt tid med Gud på:

 

  1. Tid med Gud gjennom dine interesser: Jeg kom på en dag at Gud har skapt meg med mine interesser, og det jeg ofte bruker tid på med mine venner er felles interesser! Så tenkte jeg at “hvorfor skal alle sitte ned med bibelen og lese den slavisk for å bruke tid med Gud?” Jeg prøvde å tenke hva jeg liker å gjøre- og prøvde ut om jeg kan gjøre det med Gud. Det har ført til at jeg har malt bibelvers eller bilder inspirert av bibelvers feks, skrevet sanger om Gud og troen, og vært bevisst at jeg går i Guds skaperverk når jeg er ute i naturen blant andre ting! Tenk på hva du liker å gjøre- og ta med Gud inn i det! Liker du å se film? Se “The Shack” eller lignende filmer. Liker du å lese? Les bibelen eller selvutviklingsbøker/romaner skrevet av kristne forfattere. Liker du musikk? Hør på lovsang, kristne forfattere, lær deg lovsanger utenatt og syng dem når du vandrer rundt i huset alene!! Åh- det er så mange fine ting her – prøv det ut!
  2. Gjør bibelhistoriene relevant for deg: En veldig enkel måte å bruke tid med Gud på som verken krever kreativitet eller noe særlig tid eller innsats er å lese ett kapittel fra bibelen til dagen. Så skriver du ned det verset som stakk seg ut mest fra kapittelet, i en bok du har. Dette tipset fikk jeg nylig og har vært en kjempefin måte å løse problemet jeg ofte har opplevd: nemlig at jeg kan henge meg opp i hele den bibelske historien, feks om Abraham eller Adam og tenke at dette gjelder dem- ikke meg. Med å trekke ut ett vers og se på det jevnlig – gå tilbake til alle versene når du er ferdig med en bok i bibelen og tenke “Dette hadde Gud for meg i Markus evangeliet denne gangen” – det er gull!
  3. Følg en bibelleseplan på “youversion bibelappen” og bytt oversettelser av Bibelen: Dette er også en veldig fint, enkel og lite krevende måte å bruke tid med Gud på. Følg en plan, de tar ikke mer enn et par minutt hver dag, og når du ser på bibelverset som ligger vedlagt kan du bytte oversettelse og se om det får nye nyanser. Man kan også bokmerke verset eller lage et “bibelbilde”! Det er også en veldig fin og kreativ måte å huske verset på om det traff deg.
  4. Logging: Sist men kanskje størst og viktigst for min del er loggingen. For å forklare det enklest mulig finner du en bok som du skal bruke ene og alene til logging. Skriv datoen på toppen og så skriver du hva enn som skjer i hodet ditt, alt av tanker og følelser akkurat der og da. Så tenker du at når du åpner denne boken og skriver så deler du det med Gud. Jeg pleier også å rette skrivingen min til Gud, at jeg skriver “Du” til Gud og på den måten snakker personlig med Han. Dette har vært så life-changing for meg at jeg faktisk tenker at alle burde gjøre det. Det hjelper meg å ha en relasjon med Gud som består av mye mer enn å sende opp en liten bønn når jeg ønsker noe eller trenger hjelp på en eller annen måte. Jeg bare forteller hva jeg har gjort den dagen, hva som skjer på innsiden, og selvfølgelig også ber Gud om å være med i alt dette og hva enn ellers jeg ønsker. Prøv det ut med gammeldags bok og penn, det er noe spesielt med det. Jeg skriver hver dag, oftest to ganger til dagen – starter og slutter dagen med Gud. Av og til to setninger, av og til 6 sider.

ut på tur- og loggboka må med selvfølgelig! Can you spot it ? 😉 

Det var mine tips til å bruke tid med Gud! Har du noen du vil supplere med så kommenter gjerne nedenfor! Jeg håper du prøver dette ut og gir relasjonen med Gud en sjanse. Vi kan ha så mye mer i dette livet enn vissheten om at vi kommer til himmelen på slutten- og alt det får du med å ha en nær relasjon med Gud- og nær relasjon blir det ikke uten mye tid sammen <3

Håper dere får en nydelig uke!

6 kommentarer
    1. Rått! Det relasjonelle er så viktig, konge avslutning.

      Vil supplere med to:
      1. “Lønnkammeret”. Denne kan virke dørgende kjedelig, men er kanskje den mest effektive. Det å kunne være helt mutters alene, ingen musikk, taler, støy og distraksjon er essensielt.
      2. “Hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg.” – Finn deg en bibelgruppe, samtalepartner, menighet, samfunn, fellesskap.

      Og som en tommelfinger-regel tror jeg det er viktig å alltid starte og avslutte med hvor du har ditt fokus og hjerte.
      “Hvorfor kaller dere meg “Herre, Herre!” og gjør ikke det jeg sier?”.
      Altså, hvor bygger du huset ditt? Legger du grunnmuren på fjell- eller på bakken, uten grunnmur? Jesus i senter, jeg følger etter- ikke andre veien.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg